Saturday, July 25, 2009

pantun merindu

Saya abadikan pantun yang saya jual kepada CM (tiada apa2 yg serius hanya sekadar hiburan.... tapi teringin juga untuk terus menjual!):-

Dr Chenta;
Kiri jalan kanan pun jalan
Sama tengah pokok mengkudu
Kirim jangan pesan pun jangan
Sama-sama menanggung rindu

CM;
Pungguk menjeling bulan beradu
Sayu menyanyi dipohon meranti
kalau benar sama merindu
bentangkan tanda,tunjukkan bukti.

Dr Chenta;
Pungguk merindu di dahan kayu
Berlagu sayu setia menanti
Saban purnama aku merayu
Perlukah lagi tanda dan bukti?

CM;
Merajuk pungguk di bawa bayu
kerana bulan dah kian bosan
pernahku hancur lantaran rayu
aku bukan lagi sigadis hingusan..

Dr Chenta;
Kecewa bulan bermuram durja
Hinggap pungguk di pohon selasih
Adat bercinta ada terluka
Mengapa serik utk berkasih?

CM;
Bulan meratap kerana tersisih
Pungguk terbang kiri dan kanan
tiada kuserik untuk berkasih
Kerna hamba tak ingin `kempunan`

7 comments:

... said...

dh ada yg beli pantun ni rupenye.... hehe, tk jd la teja publish ye

Dr Chenta said...

Tak boleh!!! Teja mesti balas juga sebab banyak pantun yang telah saya jual pada Teja....

CM said...

Burung merbok dipohon meranti
Terbang dari negeri Kedah..
manis senyumku besarnya hati
pantun rinduku,tercatat indah


Berbalas pantun sepanjang jalan
Menabur bunga sampai ke pekan
Kunanti jualanmu wahai si bulan
Tiada harta hati ini kutaruhkan

CM said...

dear doktor

singgahlah ke lubuk buaya cikgu...disitu bulan sedang berbicara..nasihatilah si bulan...

... said...

yela2... pantun da beli, tk beli nnti majuk sape yg susa? akuuuu jugak! hehe...

Dr Chenta said...

cikgu mas,

Pantun2 itu akan saya balas kemudian kerana buat masa ini agak kesibukan. Saya telah singgah sebentar tadi di lubuk buaya....cuma maafkan saya jika berasa kurang selesa di situ!

Dr Chenta said...

Teja,

Jika ikutkan rasa memang hendak merajuk namun berhakkah saya berbuat yang sedemikian sedangkan kasih belum berbalas....!!! Bukankah merajuk pada yang kasih???

Related Posts with Thumbnails